Burgh Haamstede                              10 mei 2014                          Bos en duinentocht

Om half 8 vertrekt de bus met 23 leden naar Burg Haamstede, daar gaan we inschrijven voor de Bos & Duintocht. De weersverwachting is niet zo fraai, er wordt nogal wat regen en wind verwacht. Toch gaan de mannen Grapendaal op pad voor de 40 km, Tiny en Daniël gaan samen met Erwin de 25 km lopen. De rest van het gezelschap heeft zich aangemeld voor de 5 – 10 of 15 km. Ik ga samen met Lia en Elly vandaag 15 km omdat Lia vandaag voor het eerst na ruim een week ziek thuis gezeten te hebben weer buiten is.
De omgeving is prachtig, bos en duinen, maar wel pittig. Ruim 16 jaar geleden heb ik samen met mijn ouders, zussen en kinderen hier een vakantie doorgebracht en dus ook regelmatig hier gewandeld. Toen wij vorig jaar gingen verhuizen kwam er een foto tevoorschijn van de kinderen samen met een (nieuwsgierig) paardje, die hier in de duinen gemaakt is. Deze foto hangt nu weer bij mij in het trapgat. .
Vandaag zie ik dat er nog steeds paardjes lopen in dit gebied. Het zijn er wel heel veel, zoveel hebben wij er toen niet gezien. Ook waren de paardjes toen er aan gewend dat de wandelaars ze iets te eten gaven want ze kwamen naar je toe en aan je jas ruiken. De paarden die er nu lopen doen dat niet. .
De regencape/jas hebben we direct bij het begin al aan, na verloop van tijd kan de cape/jas wel uit. Niet dat het helemaal droog blijft. .
Ongeveer halverwege houden we een koffiestop bij restaurant Zeelust. De ober die ons helpt is duidelijk nog niet gewend aan de drukte van vandaag. Erg vriendelijk is hij niet. Na deze korte pauze weer verder. We komen boven aan de dijk en zien de Oosterschelde-kering. Door de harde wind is een stuk van het fietspad verdwenen onder het zand. .
We lopen een stuk met de wind in de rug over de dijk en gaan dan onderlangs weer terug richting Burg Haamstede. Weer een stuk door het bos. .
Over een houten voetpad (GLAD!) langs de begraafplaats komen we weer bij de Pannenkoekenmolen. .
Het voetpad loopt door een gebied waar de Vikingen aangekomen zijn. Ter herinnering hieraan staat aan het begin een kunstwerk met een paard en Viking-boten van staaldraad. De start van deze wandeling is in de Pannenkoekenmolen de Graanhalm, ze houden hier van blauw-witte fietsen, gezien de kunstwerken rondom de molen. .
We hebben nog ruim de tijd voor we weer in de bus kunnen richting Aalsmeer dus besluiten we een lekkere vegetarische pannenkoek te bestellen. Het is maar goed dat de smaakpolitie niet mee is, echt hygiënisch wordt hier niet gewerkt. De pannenkoek smaakte er niet minder lekker door! .
Om 4 uur is iedereen weer present en rijd Koos de bus voor, onderweg nog een klein oponthoud (ca half uur) op de beruchte N57, maar om half 7 zijn we weer bij het zwembad aan de Dreef en is ook deze wandeldag weer voorbij. Ondanks de paarden (toch wel eng) regen, wind en het vele zand en duinen heb ik genoten. .