Provincialenwandeltocht         Enkhuizen          15km                 22 oktober 2011

Eindelijk weer een keer een volle bus, 54 personen op de lijst. Belt de chauffeur vrijdagavond met de mededeling dat de achterruit van de bus eruit ligt…. Komt er zaterdagmorgen een dubbeldekker voorrijden waar 88 mensen in kunnen! Typisch een geval van jammer.
Ook hebben we vandaag een andere reisleidster, Joke is thuis gebleven bij Krijn. Die is afgelopen week geopereerd en moet dus verzorgd worden. Ondergetekende mag voor in de bus om het praatje te houden, en de afstanden te noteren. Ina haalt de boekjes op.
Ze hebben een speciale herinnering, de Enkhuizer Almanak. Een ieder die dat wil kan hem zelf kopen. Tijdens de wandeling komen we langs het museum waar men alles te weten kan komen over de geschiedenis van het kleine boekje dat volgend jaar voor de 417e keer uitkomt.
Wim de chauffeur rijd voor het eerst met deze grote bus en stopt bij het station omdat hij denkt dat hij niet goed kan draaien in de straat waar het startgebouw is.
Een klein eindje de straat in en dan zien we de ‘Nieuwe Doelen’. Onze “zustervereniging” Stevo uit Hoofddorp is ook met een bus hier om te wandelen. Onderweg komen we nog wat bekende tegen, altijd leuk.
Het begin van de route levert wat problemen op bij de dames maar uiteindelijk vinden we de goede weg en gaat het voorspoedig. Na het museum van de almanak gaan we onder de Drommedaris door, de poort van Enkhuizen.
We lopen door een park, als we eruit komen bevinden we ons bij de ingang van Sprookjeswonderland. Het is erg druk bij de ingang, het is dan ook erg goed weer om een attractiepark te bezoeken. Hierna komen we in een woonwijk, kris kras erdoor het Streekbos in. Dit is een nieuw aangelegd bos/park.
Midden in dit park aan een strandje ligt onze rust IJgenweis genaamd. Hier drinken we koffie en eten een broodje.
Toch weer verder voor de laatste kilometers. Nog een stuk door het Streekbos, dan weer door de nieuwbouw en zo worden we naar de Vest geleid.
Daarna worden we door het centrum van de stad gestuurd, hier is het erg druk met winkelend publiek.
Om de pijlen te zien moet er goed opgelet worden, en dan opeens zijn we bij de brug waarachter het startbureau ligt.
Als iedereen er weer is lopen we naar de bus voor de terugreis richting Aalsmeer. We hebben weer een mooie wandeldag achter de rug, met mooie “herfstkleuren” aan de bomen en een lekker zonnetje in de lucht.