Sluizentocht         Nieuwegein          10km                 10 september 2011

Het wandelseizoen is weer geopend, dus trekken we er weer op uit met 2 bussen. De chauffeur, Hans genaamd, rijdt met een kleine omweg,(de kortste weg is afgesloten) naar Nieuwegein. Starten doen we bij Museumwerf Vreeswijk. Een museum dat een goed beeld geeft van de binnenscheepvaart. Op het pad er naar toe staat een machtige, knalgele motor. De eigenaar haalt hem speciaal voor mij uit de hoek om hem te showen. Als ik er dan ook nog op mag, laat ik me dat geen 2x zeggen. ( die komt op de site zegt Robbert Jan erbij) Als het koffie bestellen al stroef verloopt omdat er maar één vrijwilliger achter de bar staat, overlegt Jolanda met mij om 10 km te wandelen. Achteraf een wijs besluit, de 15 km lopers kwamen, met de tong op de hielen, net op tijd aan. Al misten we daardoor wel een 4 tal sluizen op ons pad. Stiekem nog gehoopt op tijd terug te zijn voor een tochtje met “ Nora”, die aan de kade lag te wachten en elk heel uur uitvoer. Het is er niet van gekomen, er was ook zoveel te beleven.

Na de draaibrug waar we overgaan moeten we rechtdoor langs een jaagpad, ons oog valt dan al op de eerste marktkraampjes,( er zullen er nog velen volgen,maar dat weten we dan nog niet) en lopen we de Koninginnensluis tegemoet. De sluis gaat net open voor schip Ahoy, vakantievaarten.” We hebben erg mooi weer !“,zegt een heer, als ik vraag of dat goed bevalt. We blijven aan dezelfde kant lopen en gaan in een bocht de Lek tegemoet waar de Oude Sluis ligt. Vlak ervoor nemen we het pad naar beneden om de Dorpsstraat te volgen. Daar zitten al een paar dames, van ons gezelschap, lekker aan de lunch. We lopen naar een witte ophaalbrug en ook daar is het feest. De muziek van het draaiorgel wordt net ververst als ik erachter langs ga en weer zien we een hele rij kramen waar we aan voorbij moeten. Bij Frederiksoord ligt de Rijkshulpschutsluis er mooi bij, in de laagte. Een sluis aangelegd vanwege renovatie van de Oude Sluis staat er o.a. op een info bord over 9 eeuwen waterbeheer. Na het Harleykiedee plein zien we twee mooie pandjes, een met trapgeveltje en glas in loodramen en een smal huisje genaamd Ons Oord. Onder aan een dijk lopend worden we gefotografeerd door iemand van de wandelvereniging aldaar .Natuurlijk loop ik dan net achterom te kijken. Misschien heeft hij ons er beter opstaan bij de Prinses Beatrixsluis , aan het Amsterdam Rijnkanaal,waar we hem ook zagen. Hier gaan wij dan maar eens aan de lunch. Het is heel verrassend als de sluisdeur voor ons neus wordt opgehesen, daar er op het bord staat geschreven dat de sluis gestremd is tot vandaag 24.00u. Fascinerend om te zien hoeveel water er voortdurend af blijft druipen van zo’n omhooggaande sluisdeur.

We gaan hierna naar beneden, volgen het schipperspad en lopen onder de schipperstunnel door. Na het oversteken van een drukke weg zien we iemand vanuit een brede sloot, ( gezeten in een lage boot) het riet maaien. Bij het keren aan het einde trekt die zo scheef dat er heel veel modder naar boven komt en lijkt de boot wel te zinken. Naar m’n gevoel was het kantje boord.

Voor bij sportcomplex Merwestein zitten weer 4 dames lekker te rusten en in het park verderop komen we Tiny met Daniël tegen. Hij rent steeds weg als ik hem wil kieken. Maar het is toch gelukt als hij samen met Doke achter me loopt en later heb ik hem ook te pakken bij de trappen van het spoor waar Iny en Alie zitten te rusten. Gezamenlijk onder de Sporttunnel doorgaand komen we aan op de Handelskade. Eindelijk mogen we hierna even over de jaarmarkt. We raken elkaar dan weer kwijt. Met Doke ga ik even de kerk op de foto zetten en als we teruglopen komen we Jolanda weer tegemoet. Het duurt niet lang meer of we zijn bij het museum, al is die wel aan de overkant van het water. We moeten in de rij om met de voetveer naar de overkant te gaan. Althans, we kunnen wel omlopen maar vinden deze attractie veel te leuk om over te slaan natuurlijk. Op de werf aan de overkant gaan we nog het een en ander bezichtigen. Zo ligt er het oudste woon- en atelierschip (gebouwd in 1900) De Zwerver genaamd. Een roef waar je in kunt ,(aan de kade) ben ik natuurlijk ook even in geweest. Wat is dat klein. Ankers hebben we ook nog bekeken. Er bestaan klip of klapankers, dregankers en poolankers. De functie van een anker is ongeveer net zoals een handrem bij een auto. Intussen zitten er al heel wat mensen lekker onder de parasol, want het is een warme, beetje benauwende dag . We vertrekken een kwartiertje later dan gepland en gaan de afsluiten de broodmaaltijd in Hoofddorp nuttigen. Wat geen verrassing meer is omdat onze chauffeur, vanmorgen per abuis, vertelde hoe laat we naar Hoofddorp zouden gaan. Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig, nietwaar. Het is Partycentrum Fokker geworden en het smaakte ons allemaal even best. Volgende keer moet ik alleen niet meer aan tafel bij het organiserende bestuurslid zitten, want dan ben je als laatste aan de beurt met naar het buffet mogen gaan. Het water liep me in de mond. Daarentegen smaakte het me misschien wel daardoor zo voortreffelijk. Bedankt voor deze fijne uitgaansdag.